Dette er en blogg for innspill til arbeidet med å lage en strategiplan for IKT i Buskerud fylkeskommune. Med dette inviteres du som bor i fylket eller er ansatt i fylkeskommunen til diskusjon og innspill. Bloggen vil være tilgjengelig så lenge strategigruppa eksisterer, dvs. medio oktober 2009. Anonyme innlegg tas ikke hensyn til og slettes.

søndag 30. august 2009

1. Innledning

Denne teksten er fra eKommune 2012. Skriv innspill til BFKs innledning i kommentarfeltet nedenfor innlegget.

Om strategi- og handlingsplanen
Innbyggernes og næringslivets behov står i sentrum for utviklingen av den digitale kommune/fylkeskommune. Mer enn 8 av 10 nordmenn har tilgang til Internett. Bredbåndsdekningen nærmer seg 100 prosent. Praktisk talt alle har tilgang til ­mobiltelefon. Vi kommuniserer via e-post og chattekanaler, leser nyheter på nettet, bestiller flyreiser, håndterer banktjenester elektronisk - og søker i stadig større grad informasjon og tjenester fra det offentlige på Internett. Informasjons- og kommunikasjonsteknologien framstår samtidig som et av de viktigste virkemidlene for modernisering og omstilling i offentlig sektor. Effektiv bruk av IKT kan i betydelig grad erstatte manuelle prosesser og rutiner og bidra til å frigjøre ressurser til direkte tjenesteytende virksomhet.
Den teknologiske utviklingen går raskt. Nye teknologiske løsninger utvikles ­kontinuerlig, kapasiteten øker, og det skjer en sammensmelting av tele- og datatjenester. Nye kommunikasjonsformer tas i bruk gjennom tjenester som Facebook og MySpace, særlig av de yngre. Informasjonsmengden som er tilgjengelig elektronisk, øker stadig, og søkemulighetene på Internett bedres. Samtidig stilles personvernet og kravene til sikker informasjonsbehandling overfor stadig større utfordringer.
KS utviklet i 2005 strategidokumentet eKommune 2009 - det digitale spranget. Dokumentet gir råd om viktige satsingsområder når det gjelder bruk av IKT for å effektivisere virksomheten og utvikle kvalitativt gode tjenester. Mange kommuner har brukt eKommune 2009 til å fastsette sine egne mål. eKommune 2009 inneholder også tiltak som KS har tatt sikte på å gjennomføre for å støtte opp om IKT-utviklingen i kommunesektoren. Mange av disse tiltakene er gjennomført eller igangsatt. De årlige KOSTRA-undersøkelsene om bruk av IKT i kommunesektoren har vist jevn framgang på de fleste områder.
Offentlig IKT-politikk og IKT-planer må ses i sammenheng. Samarbeid mellom staten og kommunesektoren er viktig for å få etablert helhetlige elektroniske tjenester. St.meld. nr. 17 (2006-2007) Eit informasjonssamfunn for alle er et viktig grunnlag for samhandling. KS samarbeider med ulike departementer og statlige virksomheter, bl.a. Fornyings- og administrasjonsdepartementet. Det nye Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI) vil bli en viktig samarbeidsaktør. Samarbeidet med Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet er forsterket, bl.a. i sammenheng med ny Samspill-plan. Andre viktige samarbeidsaktører er ­Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet, Arbeids- og ­velferdsdirektoratet, Statens kartverk, Brønnøysundregistrene og Datatilsynet.
Offentlige IKT-strategier og handlingsplaner må løpende tilpasses både den teknologiske utviklingen og andre endringsprosesser i samfunnet. eKommune 2012 - lokal digital agenda skal være en støtte for kommunene og fylkeskommunene i utviklingen av egne målsettinger og strategier for bruk av IKT i tiden framover. Flere mål og tiltak i eKommune 2009 er videreført i den nye planen. Dokumentet er knyttet til KS' langtidsstrategier for perioden fram til 2012. På de mest ressurskrevende områdene for kommunesektoren - grunnopplæring og helse og omsorg - er det utviklet egne delplaner.
Visjon for eKommunen
Norske kommuner og fylkeskommuner skal være blant de fremste i verden på elektronisk innbyggerdialog, digitale tjenester og effektiv e-forvaltning.
Ved å oppfylle målsettingene i eKommune 2012 vil kommunen/fylkeskommunen bidra til å realisere denne visjonen.
KS' rolle
KS ønsker å være kommunesektorens viktigste utviklingspartner og har som ­ambisjon, i samarbeid med medlemmene, å bidra til IKT-utvikling på flere områder:
Ivareta kommunesektorens interesser overfor sentrale myndigheter, ­leverandører og andre interesseorganisasjoner.
Bidra til utvikling av hensiktsmessige standarder og kravspesifikasjoner for informasjonsutveksling, integrasjonsløsninger og felles verktøy, gjerne i ­samarbeid med sentrale myndigheter.
Inspirere og bidra til kompetanseutvikling i kommunesektoren gjennom forslag og anbefalinger, rådgivning, benchmarking, utvikling av veiledningsmateriell, etablering av nettverk for erfaringsutveksling osv.
KS deltar i en rekke råd, utvalg og arbeidsgrupper under ulike departementer og statsetater som arbeider med IKT-spørsmål. KS har etablert et standardiseringsråd som skal arbeide med utvikling av standarder, kravspesifikasjoner og felles løsninger for kommunesektoren. På helse- og omsorgsområdet er det etablert et eget fagråd.
KS IKT-forum skal bidra til kompetanseutvikling samt informasjons- og erfaringsformidling om effektiv bruk av IKT i kommunene. Forumet skal i tillegg bidra til å ivareta kommunesektorens interesser på IKT-området overfor sentrale myndig­heter og IKT-næringen. Ambisjonen er at flest mulig kommuner og fylkeskommuner skal være medlemmer i KS IKT-forum for å sikre at erfarings- og kunnskaps­deling kommer hele sektoren til gode. Forumet har etablert en kunnskapsportal (­www.ksikt-forum.no) som fremmer kommunikasjon og deling av informasjon og kunnskap mellom kommuner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar