Dette er en blogg for innspill til arbeidet med å lage en strategiplan for IKT i Buskerud fylkeskommune. Med dette inviteres du som bor i fylket eller er ansatt i fylkeskommunen til diskusjon og innspill. Bloggen vil være tilgjengelig så lenge strategigruppa eksisterer, dvs. medio oktober 2009. Anonyme innlegg tas ikke hensyn til og slettes.

søndag 30. august 2009

2. Lokaldemokrati og deltakelse i informasjonssamfunnet

Denne teksten er fra eKommune 2012. Skriv innspill til BFKs strategiplan i kommentarfeltet nedenfor.



Et godt lokaldemokrati kjennetegnes ved at innbyggerne har tillit til lokalpolitikerne, og at de folkevalgte setter dagsordenen, styrer ressursbruken, er ombud for innbyggerne og leverer det de lover. En fellesnevner for disse punktene er god kommunikasjon, dialog og samhandling med innbyggerne. Bevisst bruk av ­teknologi kan bidra til å styrke samhandlingen.
IKT er et godt verktøy for å synliggjøre de formelle politiske prosessene i kommunen. De aller fleste kommuner legger ut politiske saker på Internett. Gjennom aktiv bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi kan kommunen gjøre det enklere for innbyggerne å skaffe seg informasjon om virksomhet og beslutninger i politiske fora. Møter i utvalg og kommunestyre kan overføres på Internett, enten direkte eller som opptak. Dette kan bidra til å gjøre politiske debatter og prosesser mer åpne for innbyggerne og andre interesserte.
Etablering av digitale kanaler for dialog mellom innbyggerne, kommunen og de folkevalgte bidrar til å utvide den politiske arenaen og muligheten for reell medvirkning. Fra kommunens side vil slik dialog bidra til bedre kunnskap om behov og problemstillinger som kommunens innbyggere er opptatt av, og til å forankre beslutningsprosessen. Aktuelle temaer for slik dialog vil særlig være plan- og utbyggingssaker, budsjettsaker og spørsmål som gjelder prioritering av kommunens tjenestetilbud, tjenestebeskrivelser og serviceerklæringer.
Det er viktig å legge til rette for deltakelse og påvirkning gjennom ulike kanaler som kommunens nettside, e-post, blogger, wikier, chat og SMS. Ny webteknologi åpner for nye samhandlingsformer som kan styrke lokaldemokratiet, men også endre det. Det er viktig å finne og utnytte det demokratiske potensialet i bruk av denne teknologien. I store og kontroversielle lokalpolitiske saker kan digitale spørreundersøkelser benyttes. I mange saker kan slike undersøkelser gi bedre informasjon og øke innbyggernes engasjement. Det er også viktig at de som deltar, umiddelbart får svar på sine henvendelser, med opplysning om hvordan henvendelsen blir behandlet videre.
Elektroniske tjenester og informasjon fra kommunen skal være tilgjengelig og tilrettelagt for alle. En ny lov om forbud mot diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne er under forberedelse. Det er foreslått å innføre krav om universell utforming for all ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi fra 2011. Kravene vil bl.a. bygge på retningslinjer fra World Wide Web-konsortiet (WAI-kravene). KS har utarbeidet en kravspesifikasjon for kommunale og fylkeskommunale nettster som er i henhold til WAI- kravene og kvalitetskriteriene til Norge.no, som igjen bygger på WAI­kravene. WAI-kravene legger særlig vekt på universell utforming, tilgjengelighet for mennesker med nedsatt funksjonsevne og teknologisk plattformuavhengighet.
Innbyggere som ikke ønsker eller ikke kan ta i bruk elektronisk kommunikasjon med kommunen, skal alltid ha en mulighet til å nå kommunen på annen måte, enten via telefon eller ved personlig kontakt.
Kvalitetsvurdering av offentlige nettsteder
Norge.no foretar hvert år en kvalitetsvurdering av offentlige nettsteder. Vurderingen bygger på WAI-kravene og er basert på et sett av indikatorer innenfor tre områder:
Tilgjengelighet for alle
Brukertilpasning
Nyttig innhold av informasjon og tjenester
Nettstedene tildeles fra én til seks stjerner etter en samlet vurdering av indikatorene. I 2007 oppnådde 17 kommuner fem eller seks stjerner. Omtrent like mange kommuner oppnådde bare én stjerne. Flertallet av kommuner og fylkeskommuner oppnådde tre og fire stjerner.

Mål
1 I løpet av 2009 skal kommuner og fylkeskommuner ha etablert flere digitale kanaler for dialog mellom innbyggerne, kommunen og de folkevalgte.
2 I løpet av 2009 skal alle kommuner og fylkeskommuner ha lagt saksdokumenter til møter i folkevalgte organer på internett samtidig som dokumentene sendes organets medlemmer, med unntak av dokumenter som er unntatt offentlighet.
3 I løpet av 2010 skal kommunale og fylkeskommunale nettsteder være i samsvar med kvalitetskriteriene til Norge.no.

Tiltak
1 KS vil bidra til informasjons- og erfaringsutveksling knyttet til kvalitet og tilgjengelighet på kommunale og fylkeskommunale nettsteder.
2 KS vil revidere og videreutvikle veileder og kravspesifikasjon for kommunale/fylkeskommunale nettsteder.
3 KS vil ta initiativ til forskningsprosjekter og utvikle erfarings- og veiledningsmateriell om elektronisk dialog mellom innbyggerne, kommunen og de folkevalgte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar