Dette er en blogg for innspill til arbeidet med å lage en strategiplan for IKT i Buskerud fylkeskommune. Med dette inviteres du som bor i fylket eller er ansatt i fylkeskommunen til diskusjon og innspill. Bloggen vil være tilgjengelig så lenge strategigruppa eksisterer, dvs. medio oktober 2009. Anonyme innlegg tas ikke hensyn til og slettes.

søndag 30. august 2009

3. Tjenester på nett

Etablering av elektroniske tjenester for innbyggere og næringsliv har fått stadig større oppmerksomhet i offentlig sektor. Flere kommuner og fylkeskommuner har kommet langt når det gjelder interaktive tjenester mot publikum, men mange har likevel en lang vei å gå dersom en skal nå sentrale mål slik de har vært definert i bl.a. St.meld. nr. 17 (2006-2007) og eKommune 2009. Undersøkelser har vist at bare 5 prosent av kommunene hadde nådd trinn 4 i tjenestetrappa i 2007.

De viktigste årsakene til at kommunene utvikler interaktive tjenester for publikum og næringsliv, er ønsket om å effektivisere interne prosesser samt at innbyggerne i stadig større grad ønsker å kommunisere med det offentlige ved hjelp av elektroniske selvbetjeningsløsninger.
Kommuner som ønsker å tilby interaktive tjenester, vil i stor grad utvikle de samme løsningene, eventuelt med noen lokale forskjeller. Det er derfor naturlig at kommunene samarbeider rundt etablering av slike løsninger - både lokalt, regionalt og nasjonalt. Gjennom standardisering, utvikling av felles kravspesifikasjoner og deling av teknologi og kompetanse kan kommunesektoren utvikle tjenester av høy kvalitet.
I KS-prosjektet «Tjenester på nett», som ble gjennomført i 2006-2008 med støtte fra Norges forsk­ningsråd, er det etablert beste praksis for innføring av elektroniske tjenester i kommunene. Kunnskap og erfaringer fra prosjektet skal danne grunnlag for veiledningsmateriell, kurs og bistand til andre kommuner.
Sentrale myndigheter har utviklet nettportalene Minside og Altinn med henholdsvis innbyggerne og næringslivet som målgruppe. En del kommuner har allerede inngått avtale med Direktoratet for forvaltningsutvikling og IKT om presentasjon av sine tjenester på Minside. Gjennom tilknytning til Minside får kommunene tilgang til Minid, slik at innbyggere som søker om kommunale tjenester, kan benytte denne sikkerhetsløsningen. Kommunene har også mulighet til å knytte seg til Altinn og denne portalens sikkerhetsløsning.
Innbyggerportalen Minside er et offentlig elektronisk servicekontor på Internett der innbyggerne kan få utført elektroniske tjenester med utgangspunkt i en personlig side med sikker pålogging. Minside er en persontilpasset tjeneste der relevant informasjon om og for hver enkelt innbygger er tilgjengelig på ett sted. Målsettingen er at alle relevante statlige, fylkeskommunale og kommunale tjenester skal være tilgjengelige gjennom Minside. Minside skal kunne nås både via Norge.no og fra kommunale og fylkeskommunale portaler.

Mål
1 I løpet av 2009 skal kommuner og fylkeskommuner kunne tilby elektroniske tjenester til innbyggerne gjennom Minside.
2 I løpet av 2009 skal kommuner og fylkeskommuner kunne tilby elektroniske tjenester til næringslivet gjennom Altinn.
3 I løpet av 2011 skal kommuner og fylkeskommuner kunne tilby elektroniske selvbetjeningsløsninger på nivå 4 i tjenestetrappa for de mest brukte tjenestene.

Tiltak
1 KS vil sørge for at kunnskap, erfaringer og løsninger fra ­«Tjenester på nett»-prosjektet blir videreutviklet, vedlikeholdt og formidlet til alle kommuner.
2 KS vil utarbeide dokumentasjon og veiledningsmateriell som beskriver beste praksis knyttet til anskaffelse og implementering av interaktive tjenester, og tilby kurs og bistand til enkeltkommuner etter behov.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar